Fotograf: Mostphotos
tisdag 30 juli kl 06:43

Skarvtalkor helger i augusti

Gå samman och planera skarvtalkor i augusti. Information hos Länsstyrelsen samt tips

Länsstyrelsen Stockholm - Tillstånd till skyddsjakt efter skarv i Östersjön inom
Stockholms län. Beslut - diarienummer 218-1477-2023.
Länsstyrelsen ger Stockholms läns fiskarförbund, med stöd av 23 a och 29 §§
jaktförordningen (1987:905), tillstånd att bedriva skyddsjakt efter storskarv
(i fortsättningen benämnd skarv).
Detta beslut gäller från den 1 april 2023 till och med den 31 mars 2026 enligt
nedan angivna förutsättningar och villkor.

Ladda ner dokument här med information.

Var ska den ske: Det är upp till varje enskild jägare och styrs framförallt av var man har jakträtt, vilket är en förutsättning.

Vad är det som gäller: Självklart måste man ha jakträtt där man jagar och i övrigt följa alla punkter mycket nogsamt i det beslut som jakten stödjer sig på.

Mer information på Länsstyrelsens webbsida

Alla papper måste vara i ordning och medföras, dvs jaktkort, jakträtt, dokumentation om med vilket stöd jakten bedrivs etc.

Samt i övrigt följa alla lagar och regler som gäller. Samma sak när det gäller återrapportering av jakten som ni hittar information om under samma länk

Några tips och råd på vägen:

• Det ökar chanserna till framgång om man använder sig av bulvaner. Observera att vid tillverkning måste helmatt färg användas. Blank färg skrämmer istället, precis som vid övrig bulvan/vettjakt.
  • Kamouflage är A och O, sitt inte i silhuett och se till att inte synas, tänk på att maskera ansikte och händer och inte röra på er när fågel är på ingång. Gömsle som är naturligt för den plats ni befinner er på. Skarv är skyggare än kråkor. Kroppscamo som även det är anpassat för platsen. Ingen färg eller syntet (uv-reflekterande).
  • Precis som alltid vid jakt, se till att ha en färdig plan innan, hur ni genomför eventuella eftersök på skadeskjuten fågel. Vid eftersök får motorn vara igång. Bra med håv för upplockande av skjuten fågel. Helst beväpnad apportbåt för att ta hand om eventuellt skadad fågel.
  • Ta hand om skarvarna på lämpligt sätt så att dessa inte återfinns i naturen efter avslutad jakt.
  • Tänk på säkerheten och använd flytväst.
  • Se till att rapportera antalet fällda fåglar snarast via det färdiga formuläret på Länsstyrelsens webbsida.
  • Rapportera gärna om ni upptäcker nya kolonier eller kolonier under bildning. Skicka i så fall mejl till kust.skargard@stockholm-jagareforbundet.se
Senast uppdaterad den 30 juli