23 maj 11:04

TACK för att du rapporterar fällt vilt i Viltdata!

När allt vilt rapporteras kan vi tillsammans se vad som händer i skogen och följa utvecklingen med stor precision. Vi kan följa hur viltstammar utvecklats mellan olika år, hur de ökar eller minskar. Tillsammans med statistik från inventeringar och observationer får vi en väldigt god grund för planering av viltvård och jakt.

Din statistik utgör också en grund för nästa revidering av jakttider. De vilt som inte rapporteras saknas i myndighetens dokumentation till beslut om kommande jakttider.

13 maj 13:19

Utbildning säljakt på Bogesund

Jakt på säl kräver särskild kunskap. TVÅ kurser, en 8/6 och en 9/6.
När sälpopulationen är för tät, minskar viktiga arter av fisk och sälen svälter eller blir sjuk när den äter fel föda.

07 maj 13:29

Senaste medlemsbrevet

Har du missat medlemsbrevet 30 april? Läs om allemansrätt och jakt i renmarker, om EU-inflytande på vår viltförvaltning, jakt och skytte samt fler andra nyheter.

02 maj 12:25

Resultat spillningsinventeringar 2024

TACK alla ni som gjort ett fantastiskt arbete med årets spillninginventering älg och rådjur.
Inventeringarna är en av de viktiga pusselbitar jägarna bidrar med för att förvalta vilt i Sverige på bästa sätt.

26 apr 17:03

Nya riktlinjer för att säkra fågelutsättning

Svenska Jägareförbundet, tillsammans med Sveriges Jordägareförbund, Svenska Kennelklubben och Viltmästareförbundet har arbetat fram nya uppdaterade jaktetiska riktlinjer för uppfödning och utsättning av fågel.

Visa fler