onsdag 19 juni kl 18:52

Jägareförbundets Årsstämma, en helg av beslut och gemenskap

Under helgen 15-16 juni samlades medlemmar från hela landet på Öster Malma för att delta i Svenska Jägareförbundets årsstämma

Aktiviteten sträckte sig från lördag förmiddag till söndag efter lunch. Stämningen var god, och både presidiet och arrangörerna förtjänar beröm för det välorganiserade och smidiga genomförandet av mötet.

Peter Eriksson omvaldes som ordförande, med en enig stämma i ryggen fortsätter han leda förbundet framåt.

Ett annat viktigt beslut som togs var att enhälligt godkänna Förbundsstyrelsens proposition om de strategiska målen ”perspektiv 2030”. Denna plan syftar till att ytterligare stärka förbundet och göra det till en ännu bättre organisation för jakten, viltet, medlemmarna och samhället i stort.

Stämman uttryckte också ett kraftfullt uttalande mot "Renmarksutredningen" (se hela uttalandet nedan) och betonade det stora missnöje som råder kring denna inom förbundet. Budskapet var tydligt: Svenska Jägareförbundet kan inte acceptera utredningens slutsatser.

Lördagskvällens middag och mingel bjöd på livliga diskussioner och också en chans för deltagarna att knyta nya kontakter och utbyta erfarenheter. Det blev tydligt att förbundet inte bara är en stark organisation på papperet, utan också i praktiken, med ett rikstäckande starkt engagemang för medlemmarnas, jaktens och viltets bästa.

Årsstämman visade tydligt att Jägareförbundet står enat och redo att möta framtidens utmaningar med beslutsamhet och en stark vision för framtiden.

Olof Lublin
Jägareförbundet Stockholms Län