Foto: Hans Ring

Viltövervakning

Nya inventeringsmetoder och funktioner i viltdata

Hösten 2016 infördes nya inventeringsmetoder och funktioner i viltdata. Läs mer och hör Fredrik Widemo berätta om nya inventeringsmetoder, Göran Bergqvist om nya viltdata och Daniel Ligné om varför vi gör en ännu bättre viltövervakning

Ett par av våra viktigaste uppgifter i Jakt- och Viltvårdsuppdraget är viltövervakning och viltvård. Vi är många som är ute i skog och mark, både under jaktdagar och andra dagar när vi sköter viltåkrar, sätter ut saltstenar, stödutfodrar, inventerar  och skapar skydd och trivsel. Alla kan rapportera spår och spillningar efter stora rovdjur. Till det används med fördel Skandobs. Jägare rapporterar observationer av älg, kronhjort och stora rovdjur under älgobsperioden, samt i övrigt vilka vilt som fällts under året.

Att lära känna och förstå de vilda djuren, var de kan finnas och beteenden är både intressant och nödvändigt för viltvård och jakt. Läs mer om olika arter

Här finns Stockholms läns resultat av Spillningsinventering och Avskjutningsstatistik
Senast uppdaterad den 23 apr